Polisen varnar: Nya försök att lura äldre

. - Foto: Faton Pasho

Fula metoden – polisen berättar om hur bedragarna går till väga.

7 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Polisen varnar återigen för bedragare som ringer runt till äldre och försöker komma åt inloggningsuppgifter till de drabbades internetbank.

Flera fall har inträffat bland annat i Malmöområdet och runt om i Skåne den senaste tiden.

"Bedragarna har flera fall i Malmöområdet i maj ringt upp äldre personer i 80-90-årsåldern och påstått att de har räkningar som löpt ut eller har fått skulder till olika företag. Bedragarna försöker få de äldre att logga in på sina Internetbanker så att bedragarna skall komma åt inloggningsuppgifterna", skriver polisen i ett Facebookinlägg.

I ett fall som inträffade i maj lyckades bedragarna lura en äldre dam från Malmö i 85-årsåldern så att de kunde göra uttag på 85 000 kr från damens konton.

Bedragarna påstod att kvinnan hade en prenumeration till en tidning som löpt ut och riskerade hamna hos kronofogden. Kvinnans bank säkerhetsövervakning fungerade så banken kunde stoppa överföringen och damen fick behålla sina pengar.

Bedragarna har flera andra fall i Malmöområdet under maj presenterat sig komma från inkassobolag eller finansbolag och påstått att de drabbade äldre personerna har skulder till en tidning som nu måste betalas. I flera av fallen har bedragarna inte lurats lura de äldre i 85-90-årsåldern.

Polisen varnar också för att bedragarna uppger sig komma från olika kreditföretag när bedragarna ringer runt till sina offer. Ett företagsnamn som bedragarna använder sig av för närvarande i sina bedrägerier är Svea ekonomi. Samtalen gäller påstådda lån som tecknats i de drabbades namn hos kreditföretaget.

En person i Helsingborgs kommun lurades nyligen på över 650 000 kr vid ett bedrägeri där de misstänkta påstod sig komma från kreditföretaget Svea ekonomi och genom att den drabbade personen gjorde inloggningsåtgärder på sin internetbank kom bedragarna över den stora summan pengar.

Polisens uppmaning till alla som får olika sorters telefonsamtal med uppmaning att identifiera sig eller logga in på sina Internetbanker är att ALDRIG logga in på sin bankdosa eller mobila bank ID på uppmaning av någon annan. Polisanmäl alltid om du utsätts för bedrägeriförsök.

Detta kan du göra:

Vid ett oväntat telefonsamtal från en välkänd motpart, lägg på och ring tillbaka till ett nummer du säkert vet går till mottagaren. Logga aldrig in på annans begäran. Anta inte att en uppringare är äkta bara för att de har personliga uppgifter om dig.

Bedragare kan hitta grundläggande information om dig på nätet. Lämna inte ut information från ditt bankkort eller ditt lösenord till internetbanken. Din bank skulle aldrig ringa upp och be om dessa uppgifter. Banken skulle heller aldrig ringa upp och begära att du för över pengar till något annat konto.

Om du misstänker att du är utsatt för vishing, kontakta din bank.

FAKTA

Vishing :

Innebär att en person blir uppringd av en bedragare som utger sig för att vara från exempelvis banken, för att lura till sig personlig-, finansiell- eller säkerhetsinformation.

Källa: Polisen.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar