Möglig glass och kiss – anställda avslöjar matsnusket - Nyheter i Ystad - 24 timmar om dygnet - Helt gratis!

Laddar

Möglig glass och kiss – anställda avslöjar matsnusket

Pressfoto: MatHem.

En granskning visar på allvarliga problem med hygien och hälsosäkerheten hos företaget.

8 personer har reagerat på denna nyheten

delningar

Under onsdagskvällen fick kunder hos företaget MatHem, som säljer livsmedel online, ett mejl signerat företagets vd Tomas Kull. Mejlet börjar så här:

"Bästa kund, över 30 000 matkassar packar vi varje dag i täta kundpåsar och kundlådor för att lova rätt kyla hela vägen fram till din dörr. Nu har ett sticktest av Aftonbladet givit ett annat överraskande utslag, en lax var +16 grader. Som grundare och vd på MatHem är jag mycket förvånad och vi undersöker som bäst vad som gått snett. För att det aldrig ska ske igen".

Bakgrunden är en granskning som Aftonbladet har gjort tillsammans med Viafree som publicerades under torsdagsmorgonen.

De har talat med 29 personer som varit anställda hos Mathem och det är minst sagt oroväckande saker de har vittnat om.

– Jag har sett allt från möglig glass till mänsklig urin, säger Peter Boucher, som jobbar på Mathems lager i Stockholm, till Aftonbladet.

Förutom möglig mat, vittnar personalen om att anställda tvingats kissa och byta mensskydd i bilarnas kylrum, utgången mat som ligger på hyllor samt kylbilar som varit varma.

Enligt uppgifter som framkommit i granskningen ska företagets chaufförer ha svårt att ta rast och besöka toalett när de behöver. 

– I värsta fall fick man ta en flaska och göra det man behövde göra bland lådorna där maten förvarades, säger en tidigare anställd i granskningen.   

Vd:n Tomas Kull får ta del av granskningen och säger att det är ”tråkigt”, och tar avstånd från uppgifterna om mögel, matsnusk och dålig livsmedelshantering.

– Det där stämmer inte. Jag går ju själv runt här hela tiden och tittar, säger Tomas Kull till tidningen.

Han erkänner samtidigt att han känner till ett tillfälle då en chaufför kissade i en av de lådor som maten levereras i, vilket enligt Kull är "beklagligt". Chauffören ska ha fått en varning och lådan ska ha slängts.

En tidigare anställd chaufför säger också i granskningen att kött och kyckling kunnat ligga i 17 grader i sju timmar.

I mailet till kunderna, skrev Kull även att det är första gången man får kritik för varm lax från någon av deras hundratusentals kunder, men att man ändå kommer att starta en egen granskning.

"Vi hade visserligen en ovanligt varm sommar, men det är ingen ursäkt. Vi på MatHem ska hålla våra kalla grader. Även en brist på toaletter för vår levererande personal dök upp som en fråga. Det har vi åtgärdat genom ett avtal med OKQ8", står det bland annat i mejlet.

Relaterade artiklar