Fordonsdebatten – den mörka sidan med elbilarna - Nyheter i Ystad - 24 timmar om dygnet - Helt gratis!

Laddar

Fordonsdebatten – den mörka sidan med elbilarna

Regeringen satsar på elbilar när fordonsbeskattningen görs om i sommar, men industrin är inte fläckfri.

delningar

Elbilar har blivit ett oerhört omdebatterat ämne de senaste åren.

Många stora bilproducenter har meddelat att de storsatsar på elbilar och hybrider som framtidens transportmedel.

Samtidigt meddelar fler och fler hotell, varuhus och kommuner att de har installerat laddstolpar så att du kan ladda din elbil hos dem. Det är en

Reglerna för fordonsbeskattning ändras den 1 juli 2018 och innebär att nyregistrerade fossildrivna fordon som diesel- och bensinbilar blir dyrare, medan elbilar blir billigare. Syftet är att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta, enligt Transportverkets hemsida.

Regeringen och biltillverkarna är överens – koldioxidutsläppen måste minska.

Attityden till elbilar förändrades dock ganska drastiskt för ganska många nyligen. Då publicerades nyhetsartiklar som ifrågasatte tillverkningen av elbilars batteri.

Bland annat Aftonbladet avslöjade att grundämnet kobolt, som används i flera typer av elbilsbatterier, utvinns mestadels från Kongo-Kinshasa där både barn och vuxna tvingas ner i klaustrofobiska gruvhål utan skyddsutrustning.

Annan kritik som elbilar har fått nyligen är att hänsyn bara har tagits till hur lite elbilar släpper ut under körning, medan livscykelanalyser har glömts bort, som analyserar allt från produktion, användningen av kobolt och elförsörjning till återvinning av komponenter.

– Elbilar är nollutsläppare per definition. Lagstiftarna tittar endast på vad som kommer ut ur avgasröret och på elbilar finns inget avgasrör, säger Roland Doll, innovationschef på konsultfirman Innoenergy till Financial Times.

Dieseln har tidigare klassats som miljöbil – och gör det än i dag, vilket har upprört många svenskar, då större dieselbilar får ett saftigt skattepålägg om de registreras efter den 1 juli.

Hjalmar Strömgren, begagnatansvarig säljare på Råbergs Bil i Kalmar, har arbetat inom bilbranschen i 14 år. Han berättar att om du köper en dieselbil som är miljöklassad före den 1 juli när skatten höjs för både diesel och bensin, så kan du fortfarande få fem års befrielse från vägtrafikskatt.

– Jag blir själv riktigt lack, politikerna ändrar direktiven ofta vilket ger dubbla budskap så jag förstår att folk är förbannade.

Han berättar också att dieselbilar fortfarande är extremt bra med låga koldioxidutsläpp och låg förbrukning, beroende på vart du bor och hur mycket du behöver köra.

– Jag tycker att folk ska ta dieselpratet med en nypa salt. Självklart tycker jag att vi måste få ner koldioxidutsläppen och utveckling är alltid bra, men framförallt att man inte kör mer än man behöver, säger Hjalmar Strömgren.

Hjalmar Strömgren drar parallellen mellan diesel och etanol.

– För tio år sedan var Ford enorma på etanolbilar. Då var etanol hett men sedan påverkade oljeindustrin, med sina miljoninvesteringar, och det började rapporteras om att etanolen i Sverige tillverkades av brasiliansk skog, vilket var falskt. Det visade sig vara svenska skogsrester man använde, säger Hjalmar Strömgren. 

Tror du att det finns risk att elbilarna kan komma att smutskastas? – Ja absolut, jag tror att oljeindustrin kommer att fokusera alltmer på totaltillverkningen av elbilar och i synnerhet på batteriframställningen. Det kan säkert komma smutskastning från alla håll och kanter framöver, säger Strömgren.

Relaterade artiklar