Laddar

24Ystad.se fyller ett år: ”Ser fram emot att fortsätta växa”

23 januari 2017 hade 24Ystad premiär. Ett år senare kan ägarna konstatera att satsningen var helt rätt. "Det gläder mig att så många vill ta del av vår journalistik", säger Jeanette Lindström, vd för 24Ystad.se.

delningar

24Ystad.se kan nöjt blicka tillbaka på sitt första år och konstatera att etableringen blev en stor succé. Det varma mottagandet från Ystadsborna kändes omedelbart och framgångarna har kunnat mätas på alla tänkbara sätt. Ett år med så väl höga trafiksiffror som ökad försäljning av annonser.

Nyhetssajtens vd Jeanette Lindström är stolt och nöjd över resultatet.

– Det visar att det finns en marknad för det vi gör. Vi klarar av att göra journalistik helt utan presstöd och framtidens målsättningar är högt ställda. Samtidigt måste vi vara ödmjuka, det är ett hårt jobb av både journalister och säljare som ligger bakom detta, säger hon.

Ett år går snabbt. Och ser man tillbaka på året sedan 24Ystad.se slog upp ”dörrarna” – den 23 januari 2017 – gör man det med den äran. Det gällande trafikrekordet på sajten sattes vecka 10 med hela 33 649 unika besökare.

– Jag vill rikta ett stort tack till mina fantastiska kollegor, samt våra läsare som vi gör den här resan med. Vi har haft en snabb utveckling och ser fram emot att fortsätta växa under 2018, säger nyhetschefen Kim Ahlqvist.

– Ystad är en fantastiskt vacker stad och det är alltid liv och rörelse. Under min tid på redaktionen här i stan så har jag bara träffat vänliga och hjälpsamma Ystadsbor, säger Camilla Landin, redaktör på 24Ystad.

En del till framgångarna är att 24Ystad har lyckats nå ut till en bred målgrupp i sociala medier. Statistiken visar att läsarna är jämt fördelade mellan män och kvinnor från 15 till 65 år.

– Utan våra läsare är vi ingenting. Det gläder mig att så många vill ta del av vår journalistik, säger Jeanette Lindström.

Idag arbetar Camilla Landin på redaktionen i Ystad där hon stöttas av sportredaktionen från Malmö och den centrala deskredationen i Kalmar.

– Deskredaktionen arbetar med de lite snabbare nyheterna. Som exempelvis när räddningstjänsten rycker ut till en olycka eller brand. Då kliver de in och skriver om den samtidigt som redaktören på orten kan fokusera på att skriva artiklar med mer tyngd i, säger Kim Ahlqvist.

Idag finns 24 Journalistik AB på tolv orter runt om i Sverige. 24-koncernens flaggskepp 24Kalmar startade den 6 oktober 2014 och därefter har etableringarna avlöst varandra. Under 2018 kommer expansionen att fortsätta.

– Vi tittar hela tiden på nya orter. Vi har hittat ett koncept som fungerar och jag ser verkligen fram emot att ta det till fler städer, säger Jeanette Lindström.