TV: Kostskola – så äter du rätt under påsken | Nyheter i Ystad – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Kostskola – så äter du rätt under påsken

24Sveriges skribent Emelie Elmes går igenom grunderna till en välbalanserad kost.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.10:49, 30 mars, 2018

Det pratas mycket om vad vi ska äta och inte. Det går trender i olika dieter och det finns oändligt många varianterna att välja på.

Jag tänker så här. Kroppen behöver bra mat för att fungera optimalt. Hjärnan behöver bränsle för att tänka och för att kunna lära sig nya saker. Ge kroppen bra energi för att den är värd det. Se till att nyttig mat och god mat blir samma sak genom att spendera tid i köket.

LÄS MER: TV: Gymskola – häng med i gymsnacket

Så här lagom till chokladäggen och påskmaten så tänkte jag lära dig några grunder inom kost och näring!

Lär dig hur koppen fungerar och vad den behöver och du har kommit en lång bit på vägen.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Kolhydrater – samlingsnamn för stärkelser, socker och kostfibrer

Glykemiskt index (GI) – ett sätt att mäta hur ett livsmedel påverkar blodsockernivån

Insulin – ett hormon som tillverkas i bukspottskörteln. Detta utsöndras som ett svar på förhöjda nivåer av glukos (socker) i blodet

Långsamma kolhydrater (kolhydrater med lågt GI) – tas upp långsamt i kroppen.

Då glukoshalten stiger långsamt kommer insulinet slås på i ett lugnare tempo och blodsockret hålls på en jämn nivå (se exempel på film)

Snabba kolhydrater (kolhydrater med högt GI) – tas upp snabbt i kroppen, glukoshalten ökar vilket medför att kroppen slår på insulin. Cellerna tar upp glukos och lagrar socker i cellerna vilket leder till att blodsockret sänks. (se exempel på film)

Fett – energigivande näringsämne som bland annat lagrar energi. Fett brukar delas upp i enkelomättat/fleromättat och mättat fett. (se exempel på film)

Proteiner – kroppens byggstenar, bygger upp och reparerar muskelmassa, celler och vävnader. (se exempel på film)

Fibrer – kolhydrater som inte kan brytas ner (spjälkas). De når alltså tjocktarmen utan att avge energi. Bra för bl.a. tarmarnas funktion, motverkar infektioner och ökar mättnadskänsla. (se exempel på film)

Vitaminer – organiska, livsviktiga näringsämnen som måste tillföras via födan.

Basalomsättning – uttryck för hur mycket energi du gör av med i vila

Aminosyror – beståndsdelar som bygger upp proteinerna i kroppen

Essentiella aminosyror – aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv, dessa är livsviktiga att få i sig

Negativ energibalans – när energiförbrukningen är högre än energiintaget

Positiv energibalans – när energiförbrukningen är lägre än energiintaget

Slutligen. Var inte för hård mot dig själv. Äter du 35 mål i veckan och 3 av dem målen blir mindre bra är det inte hela världen. Är det däremot 20 måltider som inte blir bra behöver du kanske tänka om?

Det är rutinerna som är viktiga och inte undantagen. Ät gott och ta hand om dig själv och din kropp. Det går att göra båda!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Stäng