TV: Se skådespelaren ringa in 2018

Krister Henriksson läste "Ring klocka ring" på Skansen.

Camilla Landin

Camilla Landin

Kl.09:07, 2 januari, 2018

TV: Se skådespelaren ringa in 2018
Screenshot Svtplay.

Missade du, eller hade du annat för dig, när Krister Henriksson, Ystads egna Kurt Wallander, ringde in det nya året på Skansen i Stockholm på nyårsafton?

Kolla igen! Och spola fram till 41:a minuten.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Kolla in Frida Greens Talanguppträdande

Fick stora applåder under sin sång.

Camilla Landin

Camilla Landin

Kl.13:33, 22 januari, 2018

TV4 går just nu programmet Talang 2018, där Ystadsångerskan Frida Green deltagande visades i TV i fredags.

Frida Green sjöng låten ”Chandelier” med artisten Sia, och hon gör det väldigt bra, kolla själv i klippet ovan.

ÄNTLIGEN har Sverige fått upp ögonen för dig!!! Alla nere på Österlen vet vad du går för! Nu jäklar vinner du skiten!!” skriver en i kommentarerna till klippet.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Förebygg skador i axlarna – träna rotatorkuffen

Emelie Elmes visar hur du förebygger skador i axlarna.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:57, 20 januari, 2018

Vad är Rotatorkuffen? Vi börjar där. Det är en muskelgrupp som stabiliserar axelleden. De fyra skelettmusklerna håller tillsammans ledhuvudet i axeln mot skulderbladet. Axlarna är väldigt utsatta och många får värk och förslitningar där.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Lägg in dessa tre övningar i din träning och bli stark hela vägen inifrån axeln och ut. Jobba med lätta vikter.

1. Sätt armbågen på knät med en lätt vikt i handen. Vrid ner armen tills den är parallellt med golvet och gå lugnt och kontrollerat upp igen.

2. Använd gummiband i en rörelse nerifrån och snett upp. I denna övning arbetar tre av de fyra stabiliserande musklerna.

3. Håll armbågen mot sidan genom hela övningen. Vrid bara så långt att det känns bra, det behöver inte vara en stor rörelse.

Emelie Elmes 

Här hittar du Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Kolla in Christoffer Zaars nya musikvideo

På fredagen släpptes videon till låten "Hjälte", läs artistens ord om låten.

Camilla Landin

Camilla Landin

Kl.13:31, 19 januari, 2018

fredagen släpptes videon till låten Hjälte. Låten handlar om otroligt mycket enligt Ystadsartisten Christoffer Zaar. Första versen skrev han till och med för hela tio år sedan.

– Det var den första versen jag som jag någonsin hade känt att jag var nöjd med. Jag blev peppad av det som sextonåring, säger han.

LÄS MER: Upplev en blå jul med Christoffer Zaar

Sedan hände inte så mycket mer med låten. Förutom den dagen då han stod och slödiskade hemma och fick en ”aha-upplevelse”.

– Jag märkte att jag inte var färdig med temat. När jag var tio år var mina hjältar maskerade och nu har jag skrivit om vad hjältar för mig är idag. Det handlar också om min storebror som gick bort när jag var 16, säger Christoffer.

Videon som släpps under fredagen är ett samarbete med Malmö-gruppen Tiny Malme Sessions, som utgörs av InFrame Media som står för bild och Red Pine Production, ljud.

– Det är mer än musik det här. Videon är en live-version och jag är grymt tacksam för det samarbetet.

Videon till ”Hjälte” är inspelad i kända Tambourine studios där kända band som The Cardigans och The Ark har spelat in.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Ystadstjejer spelade huvudroller i SM-guld

Tilde Thun och Matilda Ekholm storspelade i volleybollens Grand Prix.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.11:09, 15 januari, 2018

Underläge efter första set i semifinalen mot Örebro Volley. Men sedan vände Engelholm till seger efter storspel av bland andra Tilde Thun, från Ystad Volley ursprungligen, som flögs in från landslagslägret i Ukraina och landade på Arlanda inte långt innan matchstart.

Samme Tilde Thun spelade också huvudrollen, och blev framröstad som finalens bästa spelare, då Engelholm fullständigt körde över Halmstad/Hylte i finalen och vann i tre raka set.

En annan lyckosam spelare från Ystad var Engelholms Matilda Ekholm som hade en minst sagt rolig helg i Uppsala och Fyrishov. Först säkrade hon guldet i Ungdomens GP efter att Engelholm vänt underläge med 0–1 till set till seger med 2–1 i finalen mot Sollentuna.

Strax efter Matilda Ekholm också med i det vinnande laget som tog hem segern i elitklassen och kunde därmed stoltsera med dubbla guldmedaljer runt halsen. För Engelholm var det för övrigt andra raka Grand Prix-guldet

Text: Magnus Jansson Klarin

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Familjefys med Emelie

TV: Så lär du dig att klättra i rep

Emelie Elmes visar hur du får in den rätta tekniken. Det är en skön känsla när man klarar det!

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:49, 13 januari, 2018

Det är riktigt roligt att klättra i rep och en skön känsla att klara det. Förutom att du tränar hela kroppen i repklättring tränar du även upp din greppstyrka. Det kommer du ha nytta av i många andra övningar. Som en härlig bonus kommer det förmodligen kännas i magen dagen efter också.

En vanlig uppfattning är att det är supersvårt att lära sig att klättra i rep och att det skulle krävas en enorm styrka. Att klättra med enbart armarna är väldigt tufft och kräver mycket styrka i överkroppen. Det finns däremot flera varianter som handlar mer om teknik än om styrka. Jag visar två av dem i filmen!

Tagga gärna @Familjefys på Instagram så jag får se när ni klättrar!

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Andra tips:
– Vill du att det ska gå fort? Börja med att hoppa upp en bit på repet så sparar du tid.
– När du lossar fötterna för att ta nytt grepp, dra då upp knäna mot bröstet och lås fast benen så högt upp som möjligt. När du sedan sträcker ut benen har du kommit mycket högre upp och sparat både energi och tid.
– Orkar du inte den första gången? Träna genom att hoppa upp och ta tag i repet. Häng i repet en stund och hoppa ner. Träna på låsningen utan att försöka ta dig uppåt. Nästa gång kanske det går bättre.
– Träna på greppstyrkan genom att ligga ner på golvet och dra dig upp till stående i repet och ner till liggande igen.

STORT LYCKA TILL!

Emelie Elmes 

Här hittar du Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng