”Det roligaste man kan ha med byxorna på”

Pierre Rosén hittade med fransk hjälp skärmflygningen redan på 80-talet och blev en av Sveriges första utövare. Nu har han drivit sin populära verksamhet i Kåseberga i över 20 år.
"Vi var bland de första pionjärerna", säger han.

Alexander Sandström Libb

Alexander Sandström Libb

Kl.20:04, 20 augusti, 2017

”Det roligaste man kan ha med byxorna på”
Lars Georgsson, Tomas Wigström och Pierre Rosén. Foto: Alexander Sandström Libb.

Ute i vackra Kåseberga huserar SkyAdventures, Sveriges största skärmflygcenter och hangmecka. Pierre Rosén startade upp verksamheten i Blekinge 1990 som ett hobbyprojekt, innan han flyttade till den ultimata miljön.

– Det här är rätt ställe om man ska syssla med det här, speciellt om man ska driva en verksamhet, säger Pierre.

Skärmflygning utövas i olika former, antingen med motor på ryggen eller bara med själva skärmen. Entusiasterna hoppar från branter för att sedan flyga flera mil, upp mot 4000 meter högt upp i luften i de extrema fallen.

Och till Kåseberga är det många som tar sig för att testa på sporten, antingen genom kurser eller för att testa så kallat tandemflyg då man får följa med en erfaren pilot.

Den före detta skidåkaren Pierre hittade skärmflygningen redan på 80-talet.

– Jag har alltid varit intresserad av flygning i alla dess former, så det var ganska naturligt. Jag var på en skidmässa en gång där jag fick träffa en fransman som på en liten tv-apparat visade mig en skärmflygare som sprang ut och flög över glaciären. Jag tänkte att det där vill jag prova på, berättar han.

Pierre frågade fransmannen om han inte kunde komma till Sverige och lära honom och hans vänner sporten, vilket mannen också gjorde.

– Vi var bland de första pionjärerna. Jag har 41 på licensbrickan så vi var tidiga.

Skärmflygsentusiasterna Lars Georgsson och Tomas Wigström åker ofta till Kåseberga för att flyga. De lägger stor del av sin tid på sporten och inte minst på att ”läsa moln” och kolla de senaste väderprognoserna.

– Vi brukar följa med Pierre på hans resor till Spanien eller Sydafrika. Nu åker vi till Nepal i november för att flyga där, säger Lars.

De båda männen trivs verkligen i uppe i luften, även om de i andra fall kan vara höjdrädda. Friheten är vad som lockar mest.

Det är bara du och dina beslut som avgör, tillsammans med vinden, vad som händer med dig. Det är inte det att du kan dra ut handbromsen, parkera och fundera lite grand. Det är snabba beslut, säger Lars.

– Nu ska jag uttrycka det som jag brukar göra; det är det roligaste man kan göra med byxorna på. Det är frihetskänslan det handlar om, säger Tomas.

Att skärmflygning skulle vara någonting farligt är således ingenting som stoppar dem, även om de alla är med på vilka risker som finns.

Skärmflygning är potentiellt helt livsfarligt. Det är en sport med förhöjd risk. Men den största risken är nog att man blir beroende av det, så att man blir som de här två som har försakat både hus och hem, fortsätter Pierre och pekar mot Lars och Tomas.

–Ja, hus och hem och relationer och arbete, det är som en drog, skrattar Tomas.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Då skottas din väg i Ystad

Vilka vägar har högst prioritering när snön faller? Här är svaret på vilka gator som skottas först – och sist.

Camilla Landin

Camilla Landin

Kl.20:03, 16 december, 2017

Då skottas din väg i Ystad
Arkiv

Den första snön har fallit i Ystad. Snön brukar ställa till med problem för trafikanter och därför undrar många varje år: När kommer plogbilen hit?

Det som främst avgör hur snabbt plogbilen kommer är hur trafikerad vägen är. Ystads kommun, Trafikverket och fastighetsägarna har ett gemensamt ansvar för snöröjningen och halkbekämpning i kommunen. Kommunen ansvarar för de kommunala vägarna, cykelvägar, torg och vissa gångbanor. Trafikverket sköter det allmänna vägnätet.

LÄS MER: SMHI varnar för snöfall i Skåne

Det allmänna vägnätet är indelade i klass 1-5 för att avgöra vilka vägar som har högst prioritering och om det ska läggas sand eller salt på vägen.

 

På Trafikverkets plogbilskarta går det att se att väg 9 mellan Trelleborg- Ystad-Simrishamn, väg 13 mellan Ystad och Sjöbo och väg 19 mellan Ystad och Tomelilla är klass 3 vägar, vilket innebär att när det kommit en cm snö har plogbilen normalt fyra timmar på sig att ploga sträckan.

E65 mellan Ystad och Malmö räknas som en klass 1 väg. En sådan väg måste plogas inom två timmar om det faller en centimeter snö. Efter att det slutat snöa ska vägen vara snö- och isfri inom 2 timmar.

I Ystad tätord har kommunen en snöröjningskarta som är indelad i första- och andra hand. Den kan du se här. Blad annat är Österleden en första handsväg.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Torkskåp i källare började brinna

(Uppdaterad 20.30) Brandkåren ryckte ut på lördagskvällen

Viktor Jerner

Viktor Jerner

Kl.18:01, 16 december, 2017

Torkskåp i källare började brinna
Foto: Arkiv/Casper Johansson

Klockan 17.53 på lördagen larmades brandkåren till Styrmansgatan i Ystad med anledning av en brand i en källare i ett flerfamiljshus.

Enligt initiala uppgifter ska branden ha startat i ett torkskåp.

Räddningstjänsten åkte dit för kontroll bara, det var släckt, berättar Fredrik Bratt hos polisen ledningscentral syd.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De anordnar konsert med aktuella Frida Green

Femte året för årliga konserten – samlar in pengar för barn på flykt.

Camilla Landin

Camilla Landin

Kl.12:00, 16 december, 2017

De anordnar konsert med aktuella Frida Green
Årlig adventskonsert i Klosterkyrkan. Kollage

På söndag anordnar Rädda Barnen i Ystad sin årliga adventskonsert i Klosterkyrkan. 24ystad får en pratstund med Malin Sigurdsson, engagerad i Rädda Barnen i Ystad, som också kommer att vara konferencier på söndag.

– Jag är jätte hes, jag är rädd att det inte kommer gå över! Nej, skämt å sido, säger hon.

LÄS MER: TV: Se sångerskans praktfulla sång

– Konserten börjar kännas som en tradition. Det är femte året vi gör detta nu.

De har bjudit in aktuella Frida Green att sjunga, och även Anders Dahllöf. Konserten är till för att samla in pengar till barn på flykt.

Frida Green

Frida Green kommer sjunga i Klosterkyrkan. Foto: Ida Fia Sveningsson

– I katastrofområden är barn på flykt överrepresenterade. Pengarna som samlas in kommer gå till katastroffonden där pengarna går dit de behövs, säger Malin.

– Förra året samlade vi 18 000 kronor. Det har visat sig att detta är ett mycket bättre sätt att nå fram till personer. De är mycket mer angelägna att ge lite när man får något tillbaka.

Varje år uppmärksammar Rädda Barnen något särskilt som de själva anser behöver synliggöras.

– Till exempel Backaskolans elever som har hjälpt oss, som enda skola i Ystad, att samla in pengar till Världens barn-arbetet.

Tanken om att ha en adventskonsert fick en styrelsemedlem i Rädda Barnen när de insåg att de ville anordna en insamling på ett annat sätt än att gå med en bössa.

– Det kändes som ett förlegat sätt. Vi har lyckats fylla Klosterkyrkan varje år och artisterna ställer upp gratis och bidrar med sin sång, säger Malin Sigurdsson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Går emot sänkning av hastigheten

Kommunstyrelsens ordförande i Ystad kritisk angående väg 19.

Camilla Landin

Camilla Landin

Kl.07:59, 16 december, 2017

Går emot sänkning av hastigheten

Det är i ett debattinlägg i Sydsvenskan den 13/12 i år som Kent Mårtensson (S) från Ystad, tillsammans med Per Tryding, vice vd för Sydsvenska Handelskammaren, kommunstyrelsens ordförande i Tomelilla Leif Sandberg (C) samt kommunstyrelsens ordförande i Kristianstad Pierre Månsson (L) går emot planerna på att sänka hastigheten på väg 19 mellan Ystad och Kristianstad. Detta eftersom hastigheten på vägen sänktes från 90 till 80 kilometer i timmen den 20 november i år.

Det finns en anledning varför de reagerar till hastighetssänkningen:

”Här finns en unik möjlighet att utveckla en speciell miljö där storstadsregionen runt Öresund kompletteras med öppna landskap som Österlen och tätorter i östra Skåne”, skriver de och vill få igenom en ny prövning av sänkningen hos regeringen.

Effekten av att hastigheten sänks menar de blir att det tar längre tid för människor att nå dit de ska. Och när det tar längre tid att pendla till jobbet slutar kanske människor att söka arbete i andra städer.

”Hur landets transportpolitik utformas kan bidra till utvecklingen och tillväxten i Sverige. Vi talar om regioner där vägen är enda alternativet. Skåne behöver en östlig del som är pigg och vital” hävdar författarna till debattartikeln.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tågsträckan Ystad-Malmö kan bli förarlös

Skånetrafiken sneglar på danska alternativ.

Camilla Landin

Camilla Landin

Kl.20:00, 15 december, 2017

Tågsträckan Ystad-Malmö kan bli förarlös
Arkivbild.

Det är efter en dansk modell som Skånetrafiken funderar på hur de kan lösa framtidsvisionen med förarlösa tåg. Detta efter att den danska regeringen på onsdagen beslutade om att danska S-tåg ska bli förarlösa. Tidigare körs Metron i Köpenhamn utan förare.

– Förarlösa tåg kräver nya signalsystem. Just nu anpassar vi våra signalsystem till de system som finns ute i Europa, säger Lennart Andersson, regionchef på Trafikverket i Malmö till hd.se.

Skånska förarlösa tåg kan bli möjligt där lokaltågen inte trängs med annan trafik, som till exempel Malmö-Trelleborg eller Malmö-Ystad-Simrishamn.

– Men inte heller de systemen löper i egna slingor. De går ju någon gång in i det övriga systemet, säger Lennart Andersson.

Enligt Skånetrafikens planeringschef Johan Gomér sneglar trafikplanerare på förarlösa tåg. Skånetrafiken kommer följa de danska projekten.

– I Skåne har vi lite andra förutsättningar. Men det finns stora vinster att göra med förarlösa tåg. Det ger lägre driftskostnad och tätare trafik. Vi tänker följa med i den utvecklingen, säger han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng