Hattaffären firar 170 år i Ystad: ”Är nischad och speciell”

Systrarna Landgren driver en av Ystads absolut äldsta butiker. Enligt deras leverantörer är det också Skandinavens största renodlade hattaffär.

Alexander Sandström Libb

Alexander Sandström Libb

Kl.19:56, 4 maj, 2017

Hattaffären firar 170 år i Ystad: ”Är nischad och speciell”

Bäckströms Hattar, på gågatan i Ystad, grundades år 1847 och när många valde att lägga ner fortsatte affären gå bra. Butiken har under 170 år drivits av två familjer och det är också det som är hemligheten bakom succén.

Det menar Carina Landgren som började jobba på Bäckströms 1981 efter att hennes mössmakande farfar köpt den 1935.

Tillsammans med systern Christina driver hon i dag vad som har kommit att bli en väldigt unik butik.

– Enligt våra leverantörer är vi störst i Sverige och förmodligen i Skandinavien också. De har ju varit runt och tittat och det har inte jag, så det får stå för dem, säger Carina.

Det innebär att många kunder kommer utifrån stadsgränserna för att nå Bäckströms stora utbud.

– Man kan nog säga att minst 80 procent av kunderna inte kommer från Ystad. De reser hit för att butiken är så nischad och speciell. Det är så vi överlever, säger Christina.

– För något år sedan ringde en från Umeå som frågade om vi hade en speciell panama-hatt. ‘Ja, det har vi’, svarar jag. ‘Då svänger jag förbi någon dag’. Han var första kunden dagen efter, berättar Carina och skrattar.

img_0222

Systrarna har många fler exempel på lite speciella kunder som åkt lång väg för hattköp i Ystad. Andra anledningar till Bäckströms långa livslevnad är att de erbjuder vardagliga hattar, något för alla.

– Många har sånt som folk inte använder, som små bröllopshattar med fjädrar. Då är det bättre att ha vanliga hattar och stickade mössor, säger Carina.

Under mitt besök på Bäckströms kommer tre olika kunder som snabbt får hjälp och köper huvudbonader av olika slag. Utbudet är stort och Carina anser att det betyder mycket för en stad som Ystad att fortfarande ha kvar nischade butiker.

– Det är jätteviktigt och det tror jag att folk skulle vilja ha överallt. Det hör vi ofta av de som kommer in här, många vill ha hjälp och råd när de handlar.

Själva hattintresset har också varit stort under åren och är enligt systrarna ständigt på uppåtgående. Men till en unik butik med brett och nischat sortiment kommer det alltid vara många som vallfärdar.

– Vi har alltid haft folk som är intresserade och vi har inte påverkats så mycket av trender. Förr var det kanske lite mer. Jag kommer ihåg när Emilia sjöng ‘Big big world’, herregud vad vi sålde svarta baskrar då.

Hattar

Systrarna Landgren menar också att alla är snygga i hatt men att det finns många som inte riktigt vågar bära det. Speciellt är det män som nyfiket men nervöst kommer till butiken, ängsliga för vad jobbarkompisarna kommer tycka om deras nya stil.

– Det finns en stor hattaffär i New York som jag läste en artikel om. Ägaren där sa: ‘It takes a man to wear a hat’, och man måste ha lite självförtroende för att kunna bära en. Det är ett steg att ta, säger Christina.

– Det var en man som köpte en hatt här som kom in efter ett par dagar och sa att han aldrig hade fått så mycket beröm: ‘Alla sa att jag var snygg, det har de aldrig sagt innan’, fortsätter hon.

En unik detalj på Bäckströms Hattar är också mopsen Brick som under vår intervju ligger och snarkar under ett bord på lagret. Och Brick är inte affärens första husdjur under de 170 år som Bäckströms har stått pall.

– Det har nästan alltid bott en hund i butiken. Den första var en pudel som hette Oskar som blev 18 år.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

EXTRA: Godisgiganten intresserade av att öppna i Ystad

Intresset från godiskedjan bekräftas: "Handlar om att hitta rätt"

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.17:56, 12 december, 2017

EXTRA: Godisgiganten intresserade av att öppna i Ystad
Foto: Arkiv

Godisjätten Kandy´z driver butiker i bland annat Stockholm, Gävle och Mjölby. Med sitt enorma godissortiment vill man nu fortsätta slå sig in i städer runt om i landet. Andreas Östergren är verksamhetscontroller och en av de som arbetar med nyetableringar för kedjan. Han berättar att man vill expandera kraftigt de kommande åren.

– Vi har tio butiker öppna idag varav tre öppnat i år. Vi har som mål att växa med fem nya butiker varje år de kommande fem åren. Kanske kan det till och med bli fler, säger han.

En av butikerna kan mycket väl hamna i Ystad

– För oss handlar det mycket om att hitta rätt franchisetagare och rätt lokal. Ystad kan vara intressant för oss om allt faller på plats. Det är vi inte främmande för. Men som läget är nu söker vi aktivt i bland annat Göteborg och Uppsala.

Hur lyder ert koncept?
– Vi säljer godis och vill erbjuda en godisupplevelse för våra kunder. Vi har stora väl fyllda butiker. När vi nu etablerar oss framöver tittar vi efter lokaler om cirka 250-500 kvadratmeter.

Upplever du att det är svårt att hitta rätt?
– Jag skulle säga att det är lite 50-50 när det kommer till franchisetagare och lokal. Ibland är det ena svårare än det andra. Vi får väldigt mycket förfrågningar om etableringar och lyssnar på alla.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

BILDEXTRA: Kika in i den nya glassbutiken

Ville utveckla verksamheten genom att flytta till Ystad.

Camilla Landin

Camilla Landin

Kl.18:44, 7 december, 2017

BILDEXTRA: Kika in i den nya glassbutiken
Glassdisk i butiken på Frusen Glädje. Foto: Camilla Landin

Elin Falkman, Frida Lindholm och Peter Ljungquist är personerna som är engagerade i butiken Frusen Glädje. Sedan i somras har de en glassverkstad i Örum, och sedan fredagen den 24 november står glassbutiken Frusen Glädje öppet för Ystadsborna på Stortorget.

I Örum tillverkas fortfarande glassen, av ”förste glassbakare” Frida Lindholm. 24ystad träffar Elin Falkman i butiken på torsdagseftermiddagen. Hon bjuder på glassmakerna ”Saffran och honung” samt ”Sirap och salt”.

LÄS MER: KLART: Då öppnar Ystads nya glassbutik

Elin Falkman. Foto: Camilla Landin

Elin Falkman. Foto: Camilla Landin

– Vi ville utveckla verksamheten genom att flytta hit, säger Elin Falkman. Att öppna en butik i Ystad känns som ett givet alternativ, med tanke på att vi ligger så nära.

Frida Lindholm har bott i Italien och lärt sig att göra glass, och glassen som Frusen Glädje säljer är därför gelato-glass, alltså typisk Italiens glass.

– Till skillnad från svensktillverkad glass har gelato en mjukare konsistens, det är inte mycket grädde i glassen och inte heller ägg, förutom vaniljglassen, säger Elin Falkman.

– Vi vill även utveckla den veganska biten när det kommer glass. Det är spännande!

Elin berättar om de olika smakerna de har inne just nu. Ingredienserna ska helst vara ekologiska och gärna lokala, som till exempel att de gör glassmaken ”Getost och honung” med råvaror från Vilhelmsdals gårdsmejeri och chokladglassen ”Österlenchoklad med apelsin” från företaget Österlenchoklad.

– Det är roligt att pröva sig fram. Frida är väldigt duktig på smaker, hon vill inte att det ska vara för sött, men det ska smaka väldigt mycket. Till nyår kanske vi har champagnesorbet inne!

Just nu har butiken öppet tre dagar i veckan, men när vädret blir varmare kommer också öppettiderna att bli generösare.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny restaurang öppnade i Svarte

Serverar både asiatisk mat och pizza.

Camilla Landin

Camilla Landin

Kl.19:03, 6 december, 2017

Ny restaurang öppnade i Svarte
Svartes nya restaurang. Foto: Camilla Landin

På onsdagseftermiddagen öppnade den nya restaurangen Svarte Restaurang Pizza & Asian Food. Vädret bjöd dock inte på någon feststämning utan det var full storm och regn från alla håll och kanter.

– Det finns inte någon restaurang med asiatiskt mat här i Svarte och det behövs. Vi är en familj som tillsammans startar restaurangen för att få jobb till oss alla. Vi är bra på att laga, men det är svårt att få jobb, säger Julianna Ngoyen, som är en av familjemedlemmarna som öppnar Svarte Restaurang.

LÄS MER: EXTRA: Ny matvagn på Österportstorg

Familjen har även en asiatisk restaurang i Glemmingebro.

– Det är många som gillar asiatiskt mat. Det finns många rätter att välja mellan och rätterna är helt olika beroende på om de är kinesiska, thailändska eller vietnamesiska. Vi kommer servera blandat av kinesiska- och thailändska rätter, grytor med kokosmjölk och curry tillexempel.

Restaurangen ligger precis vid tågstationen i Svarte.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Klimatsmarta Ystadsföretag får stöd

Premieras för sitt miljötänk.

Camilla Landin

Camilla Landin

Kl.14:59, 4 december, 2017

Klimatsmarta Ystadsföretag får stöd
Arkivbild

Två Ystadsföretag får stöd från Klimatklivet. Det är Möbloteket AB som får stöd för sin elbilsladdning på sin kundparkering. De får 50 820 kronor av Klimatklivet.

Även företaget Polykemi AB får stöd, 90 000 kronor för sin laddstation.

LÄS MER: Nya laddningsstationer till Ystad

Sammanlagt får 37 skånska projekt stöd från Klimatklivet med drygt 153 miljoner kronor. Tidigare i år installerades två laddningsstationer för elbilar i Ystad. Då fick Ystads kommun också bidrag från Klimatklivet. Läs mer om det här. 

Fakta



Klimatklivet ger investeringsstöd till klimatsmarta åtgärder som minskar utsläppen av koldioxid på lokal nivå.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Vit måndag – en motpol till köphetsen

Ett svenskt företag har skapat den nya trenden som ett alternativ. "Är här för att stanna".

Matilda Larsson

Kl.12:31, 20 november, 2017

Vit måndag – en motpol till köphetsen
Foto: Repamera.

Henning Gillberg har tillsammans med Sofie Olsson startat kampanjen White Monday som infaller den 20 november 2017.

Tillsammans driver de företaget Repamera som är ett e-serviceföretag som hjälper kunder att laga kläder. Du kan läsa mer om Repamera i intervjun som 24Malmö nyligen gjorde här.

Syftet med White Monday är att vara en motpol till Black Friday som i år infaller den 24 november, då många butiker har stora reor för att locka till konsumtion.

Flera svenska företag har startat ett samarbete med Repamera för att uppmärksamma den vita måndagen. Bland annat Sellpy, Myrorna, Karma, Hygglo, K-märkt och Flow Cup är samarbetspartners för White Monday.

Kampanjen White Monday startades upp på bara två veckor men har redan hunnit få stort genomslag.

– Vi var på TV4s Nyhetsmorgon i morse och efteråt kom Alice Bah Kuhnke fram och sa att hon tyckte det var en jättekul idé, sa Henning Gillberg till 24Malmö tidigare i dag.

Hur tror du att White Monday kommer utvecklas i framtiden?
– Jag tror det är här för att stanna. White Monday vill ge konsumenter ett alternativ till att köpa nytt. Folk gillar detta. Nästa år kommer det vara ännu större, säger Henning Gillberg.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng